Nurmijärven kunnanhallituksessa keskitetyn lukionratkaisun puolesta äänestäneiltä kysyttiin Nurmijärven Uutisissa yleisön kirjoituksessa 5.-6.12.2020 vastausta seitsemään kysymykseen. Lehdessä on ruuhkaa mielipideosastossa, joten vastaan blogissani kysymyksiin.
Lukioratkaisun tekeminen pitää aloittaa vastaamalla kysymykseen, mitä lukiolta halutaan tulevaisuudessa? Ja kenelle se on tarkoitettu? Lukioratkaisua on selvitelty vuositolkulla pääsemättä yksiselitteiseen vastukseen. Voipa todeta, että peruskysymys ja ilmeisesti vastauksetkin ovat olleet koko ajan samat, vai onko joku muuttanut kantansa prosessin aikana?
Lienee ollut jo kymmenen vuotta esillä tarve tehdä jotain kunnan lukioille Nurmijärvellä. Jotain sitten tehtiin, kun kaksi kunnan omistamaa lukiota yhdistettiin hallinnollisesti Nurmijärven lukioksi, jolla on oma rehtori. Kehittämistarpeen rinnalle tuli toinen syy, kun sisäilmaongelmat pakottavat peruskorjaamaan tai rakentamaan uutta.
Selvitysten antamia tuloksia on painotettava sen mukaan, mitä tavoitellaan. Moni katsoo asiaa omalta sen hetkiseltä kulmaltaan. Luottamushenkilöiden tulee kuitenkin arvioida eri vaihtoehtoja kokonaisuuden kannalta ja pidemmällä tähtäimellä.
Itse painotan pedagogisia ja toiminnallisia tekijöitä sekä etuja koko Nurmijärven kannalta. Minkälaiset eväät lukio antaa nuorille elämää ja jatko-opintoja varten? Ja minkälaiset mahdollisuudet valittu ratkaisu antaa lukion kehittämiselle myös tulevaisuudessa? Miten se palvelee kaikkia nurmijärveläisiä?
Keskitetty lukio Kirkonkylään sijoitettuna vastaa mielestäni parhaiten noihin vaatimuksiin.
Suurempana ja keskitettynä lukio mahdollistaa laajemman kurssitarjonnan, enemmän valinnanmahdollisuuksia ja oheistoimintaa. Se myös edesauttaa lukion kehittämistä tulevina vuosina, jolloin lukiokoulutukselta odotetaan ja vaaditaan yhä enemmän.
Resurssien käyttö on tehokkaampaa. Uudet tilat tarjoavat joustavan ja innostavan oppimisympäristön. Sijainti kattaa hyvin koko Nurmijärven ja ylikin. Uusi rakennus tekee tilaa palveluverkon muille ratkaisuiille.
Lukio kahdessa toimipisteessä olisi sikäli helppo ratkaisu, että muutokset olisivat vähäisiä. Sellainen kohtaa aina vähemmän vastustusta. Päättäjien tulee kuitenkin katsoa tätä päivää pidemmälle.
Rohkea loikka eteenpäin vastaa sitä, minkä esi-isämme 1920- ja 1950-luvuilla tekivät perustaessaan oppikoulut Nurmijärvelle.
Olosuhteet ovat nyt erilaiset verrattuna NYK:n ja Rajamäen yhteiskoulun perustamisen aikaan. Koulut olivat hyvä ratkaisu silloisiin tilanteisiin. NYK palveli vuosikymmeniä jopa ympäri maata tulleita opiskelijoita. Oppikoulu oli harvinaisuus. Nyt omat lukiomme kilpailevat lähipaikkakuntien oppilaitosten kanssa.
Tietysti tavoitteena on paras vaihtoehto taloudellisesti toteutettuna. Molemmissa vaihtoehdoissa joudutaan rakentamaan uutta tilaa, koska nykyiset tilat eivät pidemmän päälle käy tai ovat jopa käyttökelvottomia. Näiltä osin viittaan kunnahallituksen jäsenen Juha Hyvämäen em. lehdessä olleeseen kirjoitukseen https://www.nurmijarvenuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/3179223 .
Minulla ei ole mitään tarvetta toimia tässä yhtä kylää vastaan. Asiaa on kuitenkin katsottava laaja-alaisemmin.On myös huomattava, että kunnan sivistyslautakunta asettui keskitetyn lukion kannalle ja sivistystoimenjohtaja on sanonut sen olevan oppimisen, koulun varsinaisen tehtävän kannalta paremman.
Sijoituspaikasta vänkäämällä on haluttu siirtää ratkaisu kauas tulevaisuuteen. Ehkä jotkut toivovat ainakin hiljaa mielessään, että kunpa mikään ei muuttuisi. Mutta kun maailma muuttuu, sille emme voi mitään.
Lisäys 13.12.2020:
Hyvinkääläinen kaupunginvaltuutettu ja lukion rehtori Jaakko Rainio kirjoittaa heidän uudesta lukiosta, Kipinästä: "Suomen uusin ja nykyaikaisin lukio ja opisto. Tervetuloa tutustumaan kun korona hellittää. Verorahat oikeassa kohteessa, sivistyksessä."
Jos Nurmijärvelläkin olisi ryhdytty toimeen samaan aikaan, (kuten jo silloin liikkeellä oltiin, mutta hävittiin äänellä tai parilla valtuustossa) meilläkin olisi uusi lukio jo toiminnassa tai ainakin ensi syksynä.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.