Nykyisen kunnanvaltuuston toiseksi viimeistä kokousta hallitsi keskustelu kirjaimista, ELY vai HSL? Siinä oli paljon tunnetta, jolla samoja lukuja ja oletuksia pyöriteltiin. Lukujen etumerkki riippui siitä, mikä kanta puhujalla oli mainittuihin kirjaimiin. Kyse oli siitä, minkä yhteisön kanssa kunta järjestää tulevina vuosina joukkoliikenteen eli bussivuoronsa. Otsikon loppu on lainattu Virpi Rädyn, kok, puheesta.

Valtuustokeskustelussa sanottiin (Peltonen, sd) meidän olevan luusereita, jos valitsemme ELY:n. Stadi-mielikuvasta olisi kai oikein maksaa vähän enemmän?
Sanottiin (Toikkanen, vas.) Kivistö-yhteyden vievän asiakkaita Klaukkalasta Kivistön palveluiden ääreen, eli olisi sen vuoksi parempi ajaa siitä ohi. Sekin tieto kuultiin, että Hämeenlinnan väylää ajavissa express-busseissa on wc (Kopteff, kok).

Pitkästä aikaa käytiin vähän värikkäämpää valtuustokeskustelua.

Nuo kolme kirjainta H-S-L saivat jo käydyssä kuntavaalikeskustelussa lähes mystiseltä tuntuneen aseman. Sitä käytiin suurella tunteella vähän irrallaan asian varsinaisesta merkityksestä ja sisällöstä. Tuntui, että mielikuvat olivat joskus faktoja tärkeämpiä.

Kokoomuksen valtuustoryhmän mielestä tässä on kysymys vain joukkoliikenteen järjestämisestä mahdollisimman hyvin nurmijärveläisiä palvelevaksi ja kohtuullisilla kustannuksilla.

Toimiva joukkoliikenne on yksi kunnan vetovoimatekijä. Mielestämme siinä on kuitenkin kysymys järjestelmän toimivuudesta käytännön tasolla – nyt ja lähivuosina – ei mielikuviin perustuvista maine- tai bränditekijöistä joskus tulevaisuudessa.

En usko, että Nurmijärven vetovoimaa asuin- tai yrityspaikkana lisäisi mielikuva, että olisimme Helsingin lähiö. HSL ei muuttaisi Nurmijärven sijaintia. Meidän vetovoimamme muodostuu toisenlaisesta mielikuvasta ja todellisuudesta.

Molemmissa malleissa on hyviä ja huonoja puolia. Meidän tuli tehdä valinta sen mukaan, kumpi palvelee kokonaisuutena ja enemmistöä parhaiten ja mitä se maksaa.

Kokoomuksen valtuustoryhmä oli yksimielisesti ELY:n kannalla perusteluna edullisempi hinta (sekä matkustajien enemmistölle että kunnalle), soveltuvampi linjasto ja päätösvallan säilyminen paremmin Nurmijärven kunnalla. HSL:ssä olisimme periferiaa. Myös mukavuutta ja nopeutta pidimme tärkeänä tekijänä.

ELY voitti lopulta äänin 32 -19. HSL:n kannalla olivat ryhminä demarit, vihreät ja vasemmisto. Eli jatkamme ELY:n kanssa.

****

Jälleen kerran käsiteltiin vastineen antamista Klaukkalan ohikulkutien tiesuunnitelmista tehtyyn valitukseen. Teistä tykätään, kun ne eivät tule aivan lähelle, ja kulkevat jonkun muun omistaman kiinteistön läpi. Tie vie ja tuo, mutta se myös muuttaa ympäristöä ja totuttua elämänpiiriä.

Tämä on tyyppiesimerkki tilanteesta, jossa yhteinen ja yksityinen etu risteävät. Tätä tietä kuitenkin useimmat odottavat täysin harmistuneena liikenneruuhkiin motarilla ja Klaukkalassa. Ohikulkutie on tärkeä koko Nurmijärven kannalta. Valtuustossa kuultiin sekin, että jo 1960-luvulla oli kiinteistövälittäjä luvannut junanradan tulevan Klaukkalaan lähivuosina (Reijo Muuri, kok muisteli).

****

Kunnanjohtaja Kimmo Behmin terveiset sisälsivät tiedon, että ”puoliväliriihen” ansiosta poliisin palvelut eivät todennäköisesti poistu Nurmijärveltä. Kesällä tosin toimistot ovat kiinni ”työnjohdollisista syistä”.

Toinen tieto oli, että uusi ja vanha valtuusto avaavat toukokuussa uuden kuntastrategiaprosessin yhteisessä seminaarissa. Kunnan nettisivulla on parastaikaa kaikille avoin kysely, jossa voi antaa vinkkejä strategiaan.