Nurmijärvellä järjestetään Shop Up Days syyskuun alussa. Se on jatkoa useille Osta Nurmijärveltä ja Käytä kotikunnan palveluja- kampanjoille vuosien varrella.

Olen itsekin ollut toimittajana monissa tuollaisissa kampanjoissa. Tavoite on tärkeä ja sen toteutuminen hyödyttää meitä kaikkia. Annetaan euron pyöriä täällä Nurmijärvellä. Se tuo meille työtä ja hyvinvointia.

Kannattaa ainakin kysyä ensin lähikaupasta tai lähiyrittäjältä. Joskus tulee kenkäparille hintaa, kun sopivia hakee naapurikaupungeista, ja löytää sen omasta kylästä. Kokemusta on.

Mutta Shop Up Days saa näkemään sen myös Seitsemän veljestä 150-juhlavuoden ja Nurmijärvi maailman Aleksis Kivi-pääkaupunkina jatkumona. Minusta olisi ollut tyylikkäämpää nimetä kampanja – varsinkin nyt Seitsemän veljestä-juhlavuotena – suomenkielisenä.

Vai olisiko se liian junttia tai peräti landea?

****

Seitsemän veljestä pidetään ensimmäisenä kunnollisena kaunokirjallisena suomenkielisenä teoksena. Aleksis Kivi kehitti suomen kieltä ja ammensi kansan kulttuurista. Aleksis Kiven päivää 10. lokakuuta juhlitaan myös suomalaisen kirjallisuuden päivänä.

Suomen kieli eli 1800-luvulla melkoisessa ahdingossa. Ruotsi oli yleinen sivistyneistön, kulttuurin ja yliopistojen kieli. Toisaalta venäjä teki tuloaan aina maamme itsenäistymiseen vuonna 1917 asti. Sen jälkeen taisteltiin vielä kovasti suomen ja ruotsin kesken.

Suomen kieli selvisi voittajana ja siirryttiin sovinnolliseen rinnakkaiseloon.

Nummisuutarin Esko ja 7 Jukolan veljestä törmäsivät ympäröivään yhteiskuntaan ja varsinkin jukolaiset mursivat tiensä ulos omasta pienestä kuplastaan.

Onko nyt aika ottaa seuraava askel englantiin? Onko englantiin siirtyminen väistämätöntä? Siellä täällä, mm. korkeakouluissa on nyt englanti ahdistamassa suomea nurkkaan.

Kielitaidon merkitystä ei voi väheksyä, mutta onnistuisiko suomen säilyttäminen käyttökielenä täällä kotikonnuilla?

Englannin käyttämisen palvelujen nimissä tarkoitus lienee antaa kansainvälinen leima tai kuten Mall of Triplaa perusteltiin: ”käytetään nimeä, jonka kaikki ymmärtävät”. Niinpä. Usein ei voi kuitenkaan välttyä koomiselta vaikutelmalta.

Kampanjanimillä on ainakin symbolista merkitystä. #nurmijärvionilmiö #ylpeästilande #shopupdays